Přinese nástroj pro email marketing větší tržby?

Doporučte přátelům:
RSS
Facebook
Google+
http://www.nelzu.cz/2016/09/07/prinese-nastroj-pro-email-marketing-vetsi-trzby/
Twitter

Mailing jsme dělali už od samého počátku

Když jsme začátkem roku 2013 začali k propagaci eshopu používat emaily, nepoužívali jsme žádné zázračné nástroje. Většinu našich mailů jsme odesílali přímo z rozhraní eshopu. To nám neumožňovalo vytvoření žádných brilantních sdělení, ale k plošnému rozeslání zásilek to jednoduše stačilo. Čas běžel, databáze nasbíraných kontaktů se rozrůstala a také objednávky v reakci na naše nabídky přibývaly.
Více jak rok nám byly naše emailové zprávy tolerovány a přestože jsme neměli žádnou zpětnou vazbu o nedoručitelnosti pošty, naše sdělení stále chodily tam, kam měly. Zásadní zlom nastal až v dubnu 2013. To je přesně ten propad, který vidíte na obrázku níže. O kolik zpráv se jedná si nechám pro sebe, o relativní čísla se ale mohu podělit. Z měsíce na měsíc nám objednávky z emailových schránek spadly o 80%. Ještě pár měsíců jsme těžili ze starých emailů, které lidem ležely v jejich schránkách, až po půl roce spadl provoz prakticky na nulu.

Emailové kampaně

 

 

 

 

 

To jsem kliďas, viďte 🙂

Mnohé by pokles o pár procent vyvedl z míry, propad o desítky procent zvedl ze židle, pád na dno vyděsil, ale mě to nějak nechávalo klidným. Říkal jsem si: „alespoň si od nás zákazníci trochu odpočinou“. Odpočali a odpočali jsme si i my. A věřte tomu, byl to hezky drahý odpočinek! Nejkvalitnější a nejlevnější zdroj konverzí a my ho takto pohřbili. Po Vánocích jsem přemýšlel, zda mám zabanované schránky řešit a rozhodl jsem se je zlikvidovat a začít načisto. Na počítač jsem nainstaloval emailového klienta a rozhodl se zprávy posílat z něho. Nebyl to žádný velký krok kupředu, ale říkal jsem si, lepší něco než nic. Sice jsme vyřešili předchozí problém, ale bylo mi jasné, že to bude jen dočasné, protože stále nemám pročištěnou databázi.
Abychom se vyhnuli dalším postihům ze strany Seznamu a Googlu (u kterých mají zákazníci většinu schránek) , omezili jsme veškerou komunikaci na nejdůležitější notifikace a přidali 1 plošnou Vánoční nakládačku.

Emailing

Ruce máme stále svázané, ale situace se stabilizovala

Nic nedělání je docela fajn, nestojí to žádný čas, žádné peníze, jen ušlé zisky. Jasně – škoda jich, ale v tu dobu bylo spoustu jiné práce s mnohem vyšší prioritou (např. ukončení eshopového systému pod kterým jsme jeli a nutnost odseparovat eshop od desetitisíců ostatních, odkoupit ho, přestěhovat a sehnat programátory). Nedivte se, když se nad vámi vznáší konec rozjetého businessu a ani nevíte, zda ta hromada úprav na míru, do kterých jste investovali, neskončí v e-popelnici, nějaké ušlé zisky z mailingu vás netankují 🙂


Kdo nic nedělá, nic nezkazí

Na přelomu roku 2015 zavedl Seznam záložku „hromadná pošta“, čímž nadělal vrásky mnoha online podnikatelům. Jak jsem se zmínil dříve, my jsme od posledního banu odesílali pouze potvrzení objednávek, tudíž se nás žádný propad netýkal. Protože jsme nic nedělali, tak jsme tentokráte ani nic nezkazili 🙂 Jak se ale šířila vlna nevole proti této vychytávce, donutilo mě to zamyslet se nad tím, jaký směr našemu emailingu udělím.

Opět jsem si mylně myslel, že mi v tom pomůže webtrh. Opakovaně jsem žádal o pomoc a jediného co se mi dostalo bylo potvrzení toho, co nás naučil náš strýček, když jsme byli malí.
My máme povedeného strýčka! Strejdu, s kterým jsme zažili spoustu dobrodružných života-ohrožujících situací, na které alespoň můžeme (až na naši matku) v dobrém vzpomínat. Sestřenka se mu podřezala v potoce lahví, brácha mu propadl na zamrzlém rybníce pod led a mě jako osmiletého chlapce nechal o půlnoci uprostřed lesa a klidně si odkráčel domů. Ale na všechno měl odpověď, za kterou mu jsem teď vděčný. Říkával: „Jednu radu ti dám … poraď si sám“.

Hledám kompromis

To by člověk neřekl, kolik je na českém trhu firem, kteří umí online email marketing. Po zkušenostech se Seznamem jsem měl jasno, že nechci žádné zahraniční řešení. Ne, nejsou to zkušenosti negativní, ale převažují ty pozitivní, které plynou z vazeb které tam mám a z toho, že když potřebuji, vždy se mám na koho obrátit. Pak tady je ještě pár uživatelů, kteří používají emailové schránky na Centrumu a Atlasu. Jednoduše jsem nechtěl investovat energii do toho, abych perfektně nakopl mailovací řešení (např. mailchimp), a časem se dozvěděl, že v zahraničí není žádná motivace ke komunikaci s těmito českými minoritami (myšleno např. Seznamem). Tím se situace zjednodušila. Je tu celá řada naprosto profesionálních nástrojů s komplexním řešením všech potřeb, které může chtít člověk ukojit. Nevýhodou je ale právě jejich komplexita z které plyne také větší a v našem případě zbytečná složitost a zbytečně vysoká cena. Začali jsme tedy hledat nějakou zlatou střední cestu.


A opět jsme u té mé mantry

Opakuji to stále dokola, ale je to nejdůležitějším prvkem jakékoliv činnosti, kterou provádím. Ve všem co dělám hledám trvalou hodnotu. Ta musí být natolik trvalá, aby jakákoliv časová dotace měla svůj význam za pět, deset či patnáct let. Pokud se business byť v dobrém a stabilním oboru opírá o technologie, je to dost problematické, neboť kdo ví, co bude za pět let. Již teď píši nejméně o dvou problematických obdobích na které se nešlo příliš dobře dopředu připravit a které se musely řešit za pochodu. A to uplynuly pouze dva roky!
V čem spatřuji v mailingu trvalou hodnotu? Základem je kvalitní databáze v níž převládají sami zákazníci. Trvalou hodnotu vidím již v samotných potvrzeních objednávek, do kterých necpeme nic, co tam nepatří. Lidé vědí co v těch mailech mohou čekat, vědí k čemu slouží, otevírají je a reagují na ně. Odesílání je automatické a tudíž nás nic nestojí. Trvalou hodnotu spatřuji v jakékoliv automatizaci, která nebude pro nikoho obtěžující. Automatizaci, která bude pro zákazníky přínosem.

My jsme po zvážení všech pro a proti vybrali Emailkampane.cz

Vzhledem k počtu emailů bylo jasné, že není možné spravovat ručně ani exporty databáze. Pomocí jednoduché apiny jsme propojili eshop s Emailkampanemi a s každou objednávkou se nám automaticky data zaktualizují. Nebylo tak potřeba ani žádného cronu. Jakmile byla práce hotová, začali jsme vytvářet automatické kampaně.
Protože máme za sebou období emailového ticha, víme, že i při minimální frekvenci odesílání se nemusíme bát, že by lidé mohli nabýt dojmu, že přestáváme fungovat. Ač některé případové studie dokazují, že je výhodnější a efektivnější častější kontakt se zákazníkem (např. denní), my jsme se rozhodli tomuto trendu nepodlehnout. I přes to, že své zákazníky nestíháme, že je nebombardujeme s cílem za každou cenu prodat, že posíláme zprávy, které vyloženě nemají cíl prodat, tak se tento kanál podílí na celkovém obratu z 15%. Já tento výsledek považuji slušný.


Přinese nástroj pro email marketing větší tržby?

Přinese emailing pomocí kvalitního nástroje vyšší tržby potažmo zisky ve srovnání s rozesílkou odesílanou např. z interního eshopového adminu? Vyplatí se? Jakou hodnotu přinese a kolik to bude stát?
Ač to vyjádřím pouze relativními čísly, myslím, že výsledek bude zcela jasný. Na konci roku 2015 jsme spustili první automatické kampaně. Toto místo je označeno svislou červenou čárou v grafu pod tímto odstavcem. Emailkampane platíme paušálem. Pokud byste měli pouze malou databázi o pár stovkách či tisících adres, poplatek je dnešním dnem tak směšný, že se zaplatí už pouhou úsporou času. Jen proto, že nemusíte složitě pracovat s kontakty, že není třeba sedět nad tvorbou každého mailu, už to vám zaplatí mailing. Pokud těch adres máte více, jako je to v našem případě, časová úspora tam nehraje takovou roli, ale za to se více projeví efektivita samotných kapaní. Od odstartování celé té srandy jsme si mohli konečně zase po dlouhé době trochu odpočinout. Nohy nahoru si samozřejmě nedal nikdo, na kom stojí včasné zabalení a odeslání zboží. Nikomu to neříkejte, já jsem si je ale na chvilku odkrvit nechal. Nejkrásnější na tom je, že zákazníci reagují na naše zprávy pozitivně – jak se můžete dočíst v jiném článku věnovanému automatické kampani „přání k svátku“. Konečně dostávají relevantní poštu přesně v tu dobu, kdy to očekávají a kdy ji potřebují. Databáze se nám hezky pročistila a nestane se, že by si někdo stěžoval na nevyžádanou poštu.

Emailkampane.cz

 

A teď to, co všechny zajímá – ostrá čísla!

banner_250x250_no2.gifVšechny automatické kampaně mají vysoké hodnoty „unikátního zobrazení mailů“, je to číslo, které vyjadřuje, kolik lidí si skutečně email otevřelo a pohybuje se kolem 60%. Nejlepší kampaně dosahují míry otevření až 67%. Míra kliknutí na odkaz je v rozmezí 7-15% a pouze 0,09 – 0,12% oslovených označilo zprávu za spam.
Velmi kladně hodnotím vliv na náklady a tržby. Náklady šly rapidně dolů s tím, jak nám ubyla práce s přípravou obsahu. Jak jsme si pomohli s tržbami vidíte v grafu výše. Nárůst byl krásných 30% oproti normálu. A to pouze s využitím 3 automatických kampaní. Cena kterou platíme za poskytování služeb je perfektní! Za mailing platíme zhruba 2,5% z nárůstu tržeb, který nám program emailkampaní přinesl. Protože pracujeme s relativními čísly, jen pro názornost to znamená, že bychom za 100.000 Kč na tržbách, které nám navíc přinesly emailkampane.cz, zaplatili pouhé 2500Kč – a to je dobré, že? Pokud také toužíte konečně odeslat svůj první automatický email – registrace s 14ti denní lhůtou na vyzkoušení je zdarma.


Jak bude reklama vypadat?
-
Zde může být vaše reklama navždy jen za 299 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

3 názory na “Přinese nástroj pro email marketing větší tržby?

  1. Vyjadřuji se ke konci tohoto článku.
    Mně to zase tak dobré nepřijde, hlavně záleží, jakou máte na zboží marži, případně jak roste hodnota zákazníka v čase. U krmiv bude provize hodně malá, naopak by se zákazník ale mohl vracet.
    Pokud dáváte na affiliate 3%, klidně to může být tak, že máte 6% celkově. 2,5% padne na náklady mailingu, takže je jen o něco efektivnější než affiliate.
    U některých svých e-shopů jsem kdysi mailing řešil (provizi jsem měl kolem 10% a adres jen pár tisíc), ale objednávek z toho byly jen jednotky a když spočítám čas na vytvoření jednotlivých mailů, tak se to nevyplatilo.
    Na jiných projektech ale maily sbírám, věřím, že když se to udělá dobře, tak to bude dobře plusové, jen je to o těch prioritách.

    1. Dobrý den,

      přemýšlíte správně – je to dost i o marži. Pracujeme na jednu stranu s rychlo-obrátkovým zbožím, pro které se zákazníci vrací a na druhou stranu s nízko-obrátkovou speciálkou, na které je marže. My lidi neobesíláme tak často jako ostatní, ale velkou práci za nás odvede automatický mailing. Máme sérii mailů, které nabízejí různé zajímavé slevy našich partnerů, nějaké drobnosti zdarma (které pro nás byly kdysi jen jednorázovou investicí), slevy pro zákazníky, kteří se již roky neozvali a dále svátky. Já osobně nejsem zastánce toho, valit něco do lidí za každou cenu a proto to necháváme vyloženě na bázi auto-responderů plus občas přepošleme nějaké slevy našich dodavatelů. Takže náklady na práci a přípravu mailů máme skutečně zanedbatelné. Část grafu zobrazuje naprosto pasivní mailing, kdy jsme po velmi dlouhou dobu neposlali žádné manuálně vytvořené zprávy a také to jde. Jak říkáte, je to částečně o maržích a také o tom, jakým způsobem se k mailingu člověk staví.

Přidejte komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *