Obecná publika si strčte za klobouk! Vytvořme si publika, která ostatní nemají

Doporučte přátelům:
RSS
Facebook
Google+
http://www.nelzu.cz/2016/11/09/obecna-publika-si-strcte-za-klobouk-vytvorme-si-publika-ktera-ostatni-nemaji/
Twitter

Obecně známá publika si strčte za klobouk

Představte si, že znáte svého zákazníka, potřebujete k němu dostat své sdělení např. o zajímavé službě nebo produktu a ten zákazník je tak specifický, že se k takovému publiku zákazníků nelze běžně dostat. A ono je to vlastně dobře, protože kdyby k němu měl každý přístup, vzrostla by tím konkurence a též cena za propagaci. Pokud jste zvyklí propagovat na Skliku, Adwords, Facebooku nebo používat RTB, asi jste zvyklí, že tyto systémy mají pro inzerenty publika již vytvořená. Ale pro jaké inzerenty? Podle mne jsou tato publika příliš široká, málo specifická a právě snadný přístup k nim je dělá zbytečně drahými a pro mne nezajímavými.
Využívání takových publik je sice nutností, pokud chce člověk dosáhnout slušeného zásahu, ale rozhodně to není nic, co by přinášelo nejlepší poměr cena/výkon. Stejně tak jako nejsou tato publika žádnou výhrou pro nás – inzerenty, ale jsou pro nás pouhou nutností (pokud přináší výsledky), tak nejsou žádnou výhrou ani pro příjemce těchto reklamních sdělení. Ti jsou totiž zase dnes a denně bombardováni obrovským množstvím reklamy a tím, jak jim začíná lézt na nervy a přestávají na ni reagovat, klesá její efektivita. Pokud by inzerenti na tento podnět odpověděli snížením ceny, bylo by to v pořádku, ale bohužel spíše pozoruji, že se velká část z nich snaží udržet traffic za každou cenu a tak ceny za proklik vesele stoupají.
Já chci náskok před konkurencí, která svoji pozornost upírá úplně jinam a než se probudí, já už chci mít vyděláno.

Nevýhody, omezení a co dál?

V téměř každém mém článku se dočtete o hledání trvalých hodnot. U výše zmiňovaných systémů již nějakou dobu publika jsou a jsou relativně trvalá. Milovníci zvířátek budou mít stále rádi zvířátka, ti co nakupují ve slevách, budou nakupovat ve slevách. Ale nevýhody těchto publik jsem už výše popsal. Jsou moc obecná, má k nim přístup každý, jsou zbytečně drahá a členy publika nemáte absolutně pod kontrolou.
Tak proč si nevytvořit vlastní publika. Vždyť jak Adwords, Sklik, tak Etarget a další to také již dávno umožňují, např. na základě toho, jakým způsobem se návštěvníci na stránkách chovají. Není to jen o tom, jakou stránku navštívili, ale pokud se propojí Adwords s Google Analytics, teprve pak se dají provádět ta pravá kouzla. Jenže v tomto případě narážíme zase na další bariéry. Jako největší slabinu vidím délku platnosti cookies. Když jsem to konzultoval s Googlem, tak jsme se prakticky shodli na tom, že za 3 měsíce už není z čeho vařit. Protože po třech měsících jsou u většiny lidí cookiny tatam. To že existuje způsob, jak to malinko obejít a platnost trochu natáhnout je věc, která se sice hodí, ale problém moc neřeší.


Pořádná databáze je základ

Když chci vytvořit něco, co mi přinese něco víc, co konkurenti mít nebudou, zabere to jisté úsilí, ale bude to stát za to. Pokud již na trhu nějakou dobu fungujete, nepochybuji o tom, že máte obrovské množství informací o vašich zákaznících/návštěvnících včetně souhlasu se zpracováním osobních údajů. Pak už je to snadné.
Na internetu je ale také řada kvalitních stránek, které agregují seznamy firem a uspořádávají je podle činností, kterými se zabývají a podle dalších kritérií. Stejně tak jako jsou veřejné databáze firem, existují veřejné databáze lidí s podobnými zájmy a tak úzkou specializací, že by se žádnému Seznamu ani Googlu nevyplatilo taková publika vůbec řešit. Informace, které na sebe firmy dávají, většinou zadaly ony sami s tím, že každá z trochu jiného důvodu. Někdo služby nabízí, někdo poptává a to je problém, protože je nemůžete oslovit bez toho, aniž byste od nich předtím získali souhlas. K jejich emailům, telefonním číslům a dalším údajům se dostanete snadno, ale přestože pochází z veřejně dostupných zdrojů, nemůžete je použít a pokud byste tak udělali, stejně by to bylo spíše kontraproduktivní. Každá firma se denně potýká s nájezdy různých nabízečů a každý už jich má plné zuby.
Funkce vytváření publik dle emailů si vyloženě říká o to, využívat i tyto zdroje, ale pozor! Facebook jasně vyzývá k nahrávání kontaktů na vaše zákazníky. Nic jiného se ani v nápovědě nedozvíte. Proto vás web nelzu.cz upozorňuje na to, že není možné využívat mailů postahovaných odněkud z internetu. Vždy se musí jednat o legální databázi.

Sušenky podléhají zkáze!

Jaké jsou tedy možnosti? Google i Facebook nám to velmi ulehčili. Přes ně je totiž možné, vytvořit si vlastní publika z emailů (u FB i na základě jiných údajů). Tím se dostáváme opět k nekonečnému množství různých kombinací, které si můžeme vytvořit zcela na míru. Můžeme vytvářet publika, která našim firmám padnou jak „prdel na hrnec“ a snížit náklady na reklamu, která byla doposud cílená tak nějak naslepo. Přínos, jaký z toho plyne pro nás je jasný, ale i příjemce sdělení z toho bude něco mít. Opět uvidí o něco lépe cílenou reklamu, která ho nebude tolik obtěžovat.
Další výhodou je to, že můžeme snáze cílit i podle bonity našeho potenciálního klienta a nebudeme tak podstrkávat nabídky na slevy slev lidem, kteří mají raději kvalitu a vysokou cenu a naopak. Co se týče firem, může být takovým filtrem např. plátce/neplátce, velikost firmy, výše útrat atd. Vymýšlení je docela zábava.
To co bylo doposud nemožné se stává zcela možným. Máte velmi úzká publika, ke kterým nemají přístup ostatní. Pracujete tedy s publiky, které budou mnohem lépe čelit konkurenci. Jednotlivé členy máte pod kontrolou vy a nikdo jiný a tak se nemusíte bát, že se vám tam vloudí  kontakt, který tam nepatří. Publikum vám nezmizí ani když uživatel vymaže „sušenky“.

Nějaký příklad?

Představte si, že podnikáte v oboru chovatelských potřeb, nabízíte překážky pro agility a rádi byste v obsahové síti oslovili majitele a provozovatele cvičáků a klubů, které se agility věnují. Ještě jsem nikde u Seznamu, Googlu ani facebooku neviděl, že by šlo cílit tak konkrétně – na provozovatele těchto zařízení. Ano, je možné si vytvořit publika z lidí, kteří si překážky prohlíželi u vás na webu, je možné zacílit na milovníky psích sportů a nebo vyloženě na klíčová slova s tím spojená. Ale je jasné, že to prostě není ono! Že nám budou unikat peníze zobrazováním reklamy lidem, kteří skutečně nemají zájem koupit a nebo nemohou koupit.
Když ale trochu zapracujeme, můžeme si takovou skupinu snadno vytvořit např. na Facebooku. Nahrát emaily a spárovat je s osobami kterým patří je velmi jednoduché.

FB – ve právci reklam klikněte vlevo nahoře na ikonku „tří čárek“, a v nabídce klikněte na „okruhy uživatelů

okruhy-uzivatelu

 

 

 

 

 

 

 

Vyberte „vlastní okruh uživatelů

vlastni-okruh-uzivatelu

 

 

 

 

 

 

Zvolte „Soubor s údaji zákazníků

vyber-okruhu-uzivatelu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kliněte na „Vyberte si soubor, nebo zkopírujte a vložte data

vyberte-data

 

 

 

 

 

 

 

 

V dolní části okna si vyberte „Kopírovat a vložit“ a do okénka vložte data

kde-nahrat-emaily

 

Seznam zase na chvostu

Funguje to naprosto skvěle, zejména v kombinaci s Googlem a bude to fungovat ještě lépe, až se přidá i Seznam, který je vždy trochu pozadu. Je to velká škoda, zvlášť když většina českých uživatelů používá právě bezplatné schránky Seznamu. Ani Facebook ani Google vám nespáruje sto procent emailů s účty. Ale něco se podaří na FB, něco na Googlu a rozhodně vám tato vychytávka odvede dobrou službu.

*pracujte jen s legálně získanými daty, jednejte jen v rámci zákona

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Zde může být vaše reklama navždy jen za 299 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

1 názor na “Obecná publika si strčte za klobouk! Vytvořme si publika, která ostatní nemají

  1. Zaujímavá sranda s tými e-mailami a s FB. Máte ale pravdu, že existujú, oblasti a segmenty, na ktoré tak presne PPC zacieliť nikdy nedokáže a vo výsledku to je aj príliš drahé.

Přidejte komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *