Den dopravy zdarma na Heurece – proč ho bojkotujeme a na Heureku dlabeme?

Doporučte přátelům:
RSS
Facebook
Google+
http://www.nelzu.cz/2016/11/24/den-dopravy-zdarma-na-heurece-proc-ho-bojkotujeme-a-na-heureku-dlabeme/
Twitter

Propagovat den dopravy zdarma? No jasně!

Pokud bychom se zapojili do této akce, bylo by od nás zcela racionálním rozhodnutím tuto akci nepropagovat. Objednávky z Heureky u nás činí zhruba 4% veškerých konverzí. Z tohoto zdroje máme minimálně 2x nižší průměrnou objednávku než z těch ostatních a 2x nižší průměrnou marži. Tímto se nám pokud beru v úvahu hrubý zisk podílí na celkovém hrubém zisku zhruba z jednoho procenta.
I kdyby nám přišlo z Heuréky v den dopravy zdarma o sto, dvě stě a nebo dokonce pět set procent více objednávek, přesto by se nevyplatilo plošně tuto akci na eshopu propagovat a krátit zisky z ostatních zdrojů. Nejen že bychom se ošidili o dopravné, ale zároveň o další peníze na tržbách díky nižší průměrné objednávce. O tom se rozepíši ještě níže.

Doprava zdarma jako motivace k vyšší průměrné objednávce?

Doprava zdarma je něco, co už dávno z pozice zákazníka neřeším. Byly však doby, kdy pro mne byla doprava zdarma také lákadlem, ale od té doby co se potýkám více s nedostatkem času než s nedostatkem čehokoliv jiného, už to prostě nestačí. Z pozice prodejce dopravu zdarma nepoužívám plošně. Jedním z důvodů je ten, že na některých produktech je tak nízká marže, že pro to není prostor. Jsou ale produkty, na kterých ta marže je, ale prodávají se zásadně po jednom a díky nízké průměrné objednávce bychom opět nevydělali na náklady. Takže plošné nasazení tohoto zákaznického benefitu nemám a neplánuji.
A jak tedy s dopravou zdarma pracuji já? Mě se zdá fér, aby cokoliv se dělá, přineslo užitek všem zúčastněným. Považuji za rozumné to, na co jsem zvyklý od svých dodavatelů. Pokud odeberu větší množství zboží najednou, dostanu slevu. Je jedno, zda se jedná o slevu na dopravném, nějaký bonus nebo cokoliv jiného. Podstatné je, že dodavateli přinesu více peněz a on mi za to část vrátí. Pokud obchoduje firma s firmou, je to vždy podobné … slevy jsou možné, ale žádná sleva není zadarmo. Většinou je důsledkem zvýšení průměrné objednávky a nebo dlouhodobě zvyšování objemu prodejů.
Tak to bohužel nefunguje v maloobchodě. Koncoví zákazníci chtějí slevu za každých podmínek a velcí giganti, kteří mají tu moc ovlivnit zákazníkovo chování (řadím tam i Heureku) je v tom ještě podporují. Pak se ale nelze divit tomu, že musíme čelit telefonickým útokům typu „Tak já udělám tak velkou objednávku a vy mi nedáte slevu?“ od zákazníků, kteří si objednají za 500Kč.  Já jim to snad ani nemohu mít za zlé, protože v našem oboru se setkávám s ledasčím a ti zákazníci si na to prostě zvykli. Pracovat s marží 10-15% a nabízet běžně dopravu zdarma od 400Kč považuji za nepřiměřené. A jít ještě níž?
Já jsem se rozhodl, že budu dělat jen to, co je výhodné pro všechny strany, nikoliv jen pro pár vyvolených.


Kde je win-win-win-win?

Abych rozklíčoval, o koho se vůbec jedná. Kdo může mít z tohoto dne hrůzy nějaký prospěch? Zákazník, my jako prodejci, dopravce a samozřejmě Heureka. Asi mi dáte zapravdu, že největší prospěch má z dne dopravy zdarma jednoznačně zákazník. To je samozřejmě v pořádku, protože kvůli němu se to všechno dělá. Vždyť i my sami jsme zákazníky a rádi takové akce využijeme (až na mě, jsem proti tomuto typu proma zcela imunní).
Dopravci co vím, tak v minulosti část dopravy odpouštěli. Co jsem slyšel, tak se další roky již poučili a byli v tomto jednání hodně opatrní. Vůbec si nedokážu logicky zdůvodnit, proč tak vůbec činili. Je tu jen malé množství společností a tak nepochybuji o tom, že je v jejich silách spolu jednat a mnohé vyjednat. Z těch málo společností navíc dobrá polovina z nich se není schopná (ani krátkodobě) bez narušení plynulého chodu přizpůsobit takovému náporu objednávek. Takže na jedné straně tu je snaha je přesvědčit, aby se dobrovolně připravili o významnou část svých tržeb, na druhé straně jim díky této divoké akci rostou náklady spojené s řešením této nestandardní situace. Tomu neříkám dobrý obchod. Pokud však těmto nástrahám odolají, mohou i dopravci z dopravy zdarma něco vykřesat.
A Heureka? Já si rozhodně nemyslím, že by byl den dopravy zdarma pouhým dárkem všem uživatelům jejich portálu a že by nepřinesl zisky navíc. Heureka z této šílenosti pravděpodobně ukousne velký krajíc zisku.
Ale proč tuhle párty máme platit my?
Ne, já skutečně neříkám, že mezi námi nejsou obchody, které si nemohou tento den vynachválit. Ale to není případ většiny. Dokážu si dost dobře představit, že se budou z této akce „Z“ radovat nejvíce eshopy, které mají svoji nabídku složenou buď z velmi drahého zboží, čímž je minimální výše objednávky nemusí trápit a nebo ze zboží natolik namaržovaného, že se jim práce zaplatí i kdyby všichni nakupovali za to požadované minimum. To bohužel není náš případ.

My raději sklapneme paty a vyklidíme pole

Proč jsme vyklidili pole? Zejména proto, že se nám tato bizardní akce jednoduše nevyplácí. Po několika letech ale vidím stále více obchodů, kteří také nevědí kudy kam. Nechtějí přijít o příležitost, bojí se ztráty zákazníků, a přitom tohle se u nás nikdy nekonalo.
Tak se někteří majitelé internetových obchodů rozhodli, že místo toho, aby prodávali za rozumné ceny, měli dlouhodobě férové podmínky, najdou si skulinku a udělají to jinak. Nešvar plošného zdražení všech a nebo problémových produktů před akcí a následného vrácení cen k původním hodnotám po akci, jen aby vyšťourali nějaké peníze na dopravu, se mi prostě nelíbí. A nelíbí se to jistě ani Heurece, ale má co chtěla.


Proč se mi den dopravy zdarma nezamlouvá?

  • Lidé si objednávku, kterou by koupili na jednom místě, koupí ve více obchodech. Místo toho, aby sobě ušetřili čas a tedy i peníze, tak se o ně nechají připravit. Místo toho, aby některému obchodníkovi přispěli k přiměřenému zisku, raději několika obchodníkům přivodí ztrátu.
  • Den dopravy zdarma může sice způsobit na první pohled zajímavý růst tržeb, ale po důkladném započítání všech nákladů se podílí na čistém zisku jen velmi malým dílem. Nabízet ale kvůli tomu dopravu zdarma všem, jen abychom splnili podmínky Heureky se mi zdá neekonomické
  • Kolikrát jsem to měřil, abych zjistil, zda se zákazník využívající těchto akcí bude vracet a dospěl jsem v našem případě k jednoznačnému závěru – že nikoliv.
  • Pracnost přípravy a vůbec celého procesu až k odeslání zboží a řešení reklamací přináší další náklady navíc. Vyšší náklady na vyřízení jedné objednávky a nižší zisk z objednávky mi nepřijde jako dobrá rovnice.
  • Místo aby doprava zdarma byla výhodná pro všechny zúčastněné strany, není to tak. Akce Heureky je postavená tak, že už tak nízkou průměrnou objednávku (kvůli cílovce, která na Heureku chodí) ještě více snižuje.
  • Extrémní zvýšení objemu objednávek může rozhodit firemní procesy natolik, že to zákazníci pocítí. U eshopů v tento den dochází ke zvýšení počtu objednávek až o stovky procent. To se jen velmi těžko vykrývá.
  • Mnoho obchodníků potvrzuje zvýšenou vratkovost zásilek. Opět budu uvádět naši zkušenost. Z Heuréky, Zboží a jiných srovnávačů se běžně balíčky vrací častěji, ale u této akce to bývá ještě horší. Lidé snadno podlehnou síle okamžiku a nechají se nakazit nákupní náladou, bohužel do druhého dne se z toho vyspí.
  • Lidé odkládají nákupy a nárůst v den dopravy zdarma se projeví v poklesu nákupů před akcí a po akci. Možná někdo bude tvrdit že tomu tak není. Může si házet čísly jak chce, protože každá statistika se dá uchopit tak, aby výsledek vyšel, jak je potřeba. Jedno je ale jisté, lidé mají měsíc co měsíc stále stejné peníze na útratu a to je to podstatné. Odkládání nákupů probíhá jak přirozeně, tak je tomu i napomáháno. Příkladem může být článek na Aktualne.cz – E-shopy opět nabídnou den dopravy zdarma, vydržte ještě měsíc!

Nakonec mě irituje už jen toto

Nelíbí se mi propagace stylem „zákazníkům jsme ušetřili“!  Letos se den zdarma propagoval stylem „neriskujte v podezřelých eshopech“. Přesně tak probíhala prezentace na Heurece. Formulované je to chytře. Je vidět, že do realizačního teamu bylo zapojeno i právní oddělení. Ale mě se to prostě nelíbí.


Jak bude reklama vypadat?
-
Zde může být vaše reklama navždy jen za 299 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

2 názory na “Den dopravy zdarma na Heurece – proč ho bojkotujeme a na Heureku dlabeme?

Přidejte komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *