Smartlook.com – Vyplatí se? No jasně, zvlášť ve verzi ZDARMA :-)

Doporučte přátelům:
RSS
Facebook
Google+
http://www.nelzu.cz/2017/10/05/smartlook-com-vyplati-se-no-jasne-zvlast-ve-verzi-zdarma/
Twitter




Jak jsme se ke Smartlooku dostali

Už dlouho jsem nenapsal nic o tom, co jsem otestoval na svém či jiném spřízněném eshopu. Je to tím, že člověk stále něco zkouší a pokud narazí na službu či produkt, na kterém zrovna nevyteče balík a který dává smysl (viz. Affiliate), musí si rozmyslet, zda se podělí o své zkušenosti třeba i se svými konkurenty a nebo ne. Zpočátku jsem si říkal, proč nepsat o všem co dělám, vždyť Nelzu.cz je jen takový malý zcela neviditelný blog. Ale když jsem zjistil, kdo mě všechno šmíruje a jak jsem si vychoval konkurenci např. v pronajímání garáží, řekl jsem si prrr 🙂
Od testování Smartlooku už utekl cca rok a myslím, že o výsledek a zkušenosti s touto vychytávkou se podělit mohu. Ke Smartlooku jsem se dostal čirou náhodou přes zakladatele, kterého znám z webtrhu. Slovo dalo slovo a protože nabídl něco, co se dá odzkoušet zadarmo, říkal jsem si, že je to slušná cena i na mě 🙂 Proběhla registrace a službička začala sbírat data.

Co mě od použití služby odrazovalo

Ti co mě znají určitě ví, jaký jsem skeptik, šťoural a vůbec paranoik. První věc která mě trochu odrazovala byla bezpečnost dat. Firma nám může slíbit ledacos, ale stejně je to nakonec o důvěře. Dále jsem měl strach z toho, že bude mít služba negativní vliv na výkon webu. Už jen proto, že je to další kód k těm mnoha dalším, který je třeba zpracovat. Naštěstí u našeho eshopu mnoho věcí řešíme sami jelikož se jedná o shop na míru a tak využíváme služeb třetích stran jen minimálně. Ale i tak tam máme různé měřící kódy pro Google analytics, Adwords, Sklik, Facebook, Etarget, pak nějaké to AB testování (nezbytné). Kolik toho ten web ještě snese? Těch služeb např. Smartlook, externí řešení personalizace webu atd. jsou mraky ale já si vždy nechám raději všechno co je možné naprogramovat přímo do eshopu, než to tam lepit jedno přes druhé.

Tak jsme konečně začali

V době, kdy jsme Smartook spouštěli nám zrovna skončili nějaké AB testy. Protože nám nevyšlo vše v souladu s našimi hypotézami, byl čas tomu přijít na kloub.
Co jsme testovali? Jedním z testů byla změna provedení košíku. Jakmile jste na našich stránkách vložili produkt do košíku a přešli jste k vyplnění údajů, tak přestože jste se nacházeli v košíku, bylo po levé straně menu s kategoriemi. Testovali jsme úplné odstranění tohoto menu. Hypotéze byla taková, že by mohlo dojít ke zlepšení konverzního poměru, protože dojde k zjednodušení a zpřehlednění stránky košíku a omezení se pouze na nezbytné k dokončení nákupu. Protože mám ale velmi konzervativní zákazníky a cílovkou jsou spíše ženy ve věku 45-60let, obával jsem se jejich reakce na příliš velkou změnu. Přesto jsem tomu dával velké naděje, protože „tak se to prostě v dnešní době dělá„. Nebudu už déle zdržovat. Byl to naprostý propadák. Zatímco některé testy dopadly lépe, jiné hůře, tato úprava byla snad tou nejhorší za poslední rok a její dopad bylo snížení konverzního poměru o 8,19%. To číslo nebylo zatíženo velkou chybou, neboť přes stránky protekl dost velký traffic v řádu stovek tisíc unikátních návštěvníků.



Proč mi zákazníci utíkají?

To mi doposud nebylo vůbec jasné. Pustil jsem na to free verzi Smartlooku a dvě hodiny beru jednoho návštěvníka košíku po druhém. Nestačím se divit vlastním očím. Ten program musí být snad rozbitej, protože jinak není možné, aby se ti návštěvníci pohybovali po webu jako naprostí šílenci. Vyfiltroval jsem si tedy ty, kteří se dostali do košíku, strávili na webu více jak 30s a nedokončili nákup. Chování bylo u všech podobné. Mohlo mi dojít, už jen z toho kvanta vydaných faktur v šanonech, že si valná většina nejde jen pro jeden produkt. Návštěvník přijde na stránky, projde pár kategorií a vkládá do košíku první položku. Co se děje pak? Zboží je přidáno do košíku a návštěvníka to do něj nenasměrovává, takže může v klidu vybírat dále. Někdo vybírá a plní košík, ale někdo ne. Někteří přechází do košíku, pak zase zpátky a bez nějaké další akce znovu do košíku, tam si na něco kliknou a šup pryč. Většina lidí ale z košíku zpět nechce, ale kliká rovnou na další kategorie, které je zajímají. Prochází jednu kategorii za druhou, vrací se do košíku a pak přejdou zase do zcela nové kategorie, pak opět do košíku, občas tam něco přihodí a šup pryč. Pro mne zcela šílené, pro návštěvníky zdá se zcela přirozené. Inu, asi to byl špatný nápad. Není sporu o tom, že vstoupení do košíku a dokonce vyplnění formuláře s dodací adresou rozhodně nejsou předposledním krokem k dokončení objednávky. Jedna věc je mít výsledek AB testu a druhá věc je na vlastní oči vidět, co se na webu děje.

Co s tím dál?

Mě se velmi zamlouvá použití právě v rámci přípravy AB testů a jejich vyhodnocování. Co je ale ještě zajímavější – řešení problémů. A že jich je! Nikdy bych nečekal, že se bude na webu, na kterém se moc změn nedělá, vyskytovat tolik problémů. Většina jich je snadno řešitelná, neboť se jedná např. o chyby způsobené jen určitou verzí prohlížeče, jiné jsou záludnější. Co s tím? Tak můžu chyby budu hledat já a nebo některý z programátorů. Nikdo z nás to ale nebude dělat s nadšením. Zákazník vám sdělí, co všechno se mu v průběhu nákupního procesu zadrhlo, většinou problém popíše ještě velmi špatně a teď babo raď. Nebo se o to postará Smartlook.
Ti co mají eshopy, ví o čem mluvím. Nevím, zda to prožívají stejně jako já, ale pokud vám již druhý či třetí člověk volal, že se nemohl prokousat objednávkou, přestože vy víte, že to tři roky zpětně fungovalo jak má, hned mi stoupne tlak. „Kurňa, co s tím ti programátoři zase udělali !!! Já je roztrhnu“. Kluci, pokud to čtete, tímto se Vám omlouvám, ale to je většinou moje první reakce, když mi někde tečou prachy a já nevím kudy a kam 🙂

Shrnutí

Je to dobrá blbůstka – jednoduchá, ale je s ní radost pracovat. Když večer žena a dítě zalehnou, místo filmu si pustím vycházky po webu.  Fajn je, že skutečně nahrává všechny zákazníky, což ne všechny konkurenční programy umí. Takže za mě určitě fajn věcička a stojí alespoň za odzkoušení … za tu cenu – zadarmo 🙂
Ovšem ten jejich „tydýt“ na hlavní stránce  ↓↓↓


Jak bude reklama vypadat?
-
Zde může být vaše reklama navždy jen za 299 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Přidejte komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *