Prodávám WMT s +150% zisku -> kupuji si BBBY jako dárek k Vánocům

WMT, ach jo, musím si povzdychnout. 8 nekonečných let a před pár dny musela opustit mé portfolio. Já už se na to chystal poměrně dlouho, je to asi rok nebo dva, kdy jsem čekal na náznak poslední exponenciály, která by naznačila vzhledem k dosavadním výsledkům nezdravou cenu akcie.
Jaké jsem k tomu měl důvody? No, bylo jich celkem dost. To co je pro mne absolutní stopkou, když dluh přeroste určitou mez. Tou je pro mne hranice dvou ročních zisků. Jakmile se k této metě jen přiblíží, začnu řešit, co dál. Jakmile je překročena, prodávám vše, co mám. Stejně jako když poměr ceny akcie k ročnímu zisku překročí hodnotu 45.
Po mém nákupu roku 2009 rentabilita vlastního jmění chvíli stoupala, ale od roku 2011 to jde už jenom z kopce. Poslední dobou už jsem ani nezjišťoval důvody toho poklesu. Snad to souvisí s maržemi, které jsou s rentabilitou vlastního jmění v korelaci. Do roku 2011 malinko stouply a od té doby jdou dolů. Konec října 2017 byla marže naprosto příšerná, dokonce o více jak 50% níže, než když jsem akcie kupoval. Nevím, o co jim jde. Jestli se snaží udržet alespoň obrat a nějakým záhadným způsobem zastavit pokles čistého zisku, který už také pár let padá. Jsem za to všechno ale velmi rád. Bylo to hodně štěstíčka hlavně při tom nákupu a domnívám se, že to bylo též hodně štěstíčka i při prodeji. Investoři z nějakého mě neznámého důvodu tu firmu dobře oceňují zrovna v té chvíli, když se jí chci zbavit. Co víc si přát.
V čem jsem měl ale hodně štěstí, že jsem byl připraven v roce 2008 a 2009. Mohl jsem ji koupit buď někdy během té desetileté rezistence před krizí, která je patrna na obrázku, což by mi zmrazilo peníze na pěkně dlouho navíc bez výsledku a nebo někdy později po krizi 2008 a to už by bylo pozdě.

BBBY a odkud přišel impuls

Mám tu jednoho horlivého čtenáře, který mě posílá různé tipy na zajímavé akcie. Nejsou to vůbec špatné tipy, jenže vždy mě tam zaujme nějaká maličkost, která mi připomene, že s něčím podobným se peru i ve svém podnikání a řeknu si „Hochu, to by bylo z bláta do louže“. Ony by to nebyly špatné investice, ale v mém investičním horizontu, kdy nakupuji 1-2 tituly ročně si musím hodně vybírat a důkladně rozmýšlet, co zvolím.
Minulý týden mi však poslal titul BBBY, který mi už roky vyjíždí v různých „stocks sreenerech“ jako akcie odpovídající mým kritériím. Už roky ale vypadává ze seznamu potenciálních investic, ale nyní jsem se na ni ještě jednou podíval. Vím co mi tam vadilo, byla to opět nízká marže. Já ty firmy pracující s nízkými maržemi prostě nemám rád. Nízké marže nemám rád ani ve své firmě, protože je to nebezpečná hra a mezi ziskem a ztrátou je jen velmi tenká hranice. Všechno se musí hlídat do poslední koruny, škrtit co se dá. Je to znát jak na zákaznickém servisu, tak na nespokojenosti zaměstnanců, brigádníků a pomocníků a v neposlední řadě je fakt problém s touto strategií bez finanční injekce z venčí ufinancovat sklad. Nízké marže nemám rád ani u svých konkurentů, kteří s beraní tvrdohlavostí a nekonečnou dávkou trpělivosti a odolností, léta ničí celý trh.

Ta situace co se týče marží se moc nezměnila. Takže určitě se v mém případě nebude jednat o žádnou dlouhodobou investici, kterou bych držel několik desítek let. V nějakém kratším horizontu dejme tomu 5-10 let bych se ale mohl pobavit a trošku si zariskovat.



Proč to udělali?

Já to považuji za největší botu, kterou jsem tam teď v poslední době viděl. Vůbec nechápu proč udělali to, co udělali. Protože tohle se fakt nedělá. Jde o zpětné odkupy. Ty se většinou dělají buď průběžně a nebo se k nim přistupuje, když firma nedokáže peníze lépe investovat. Ale vždy by se mělo k tomuto přistoupit jen v té chvíli, když jsou akcie levné. Tady byly provedeny opakovaně masivní odkupy na maximech.
Když jsem začal trošku hledat o filozofii jejich zpětných odkupů, zjistil jsem, že nejsem sám, kdo si všiml těch obřích nákupů. Myslel jsem, že za tím třeba něco bude a jak se zdá, nejen já považuji jejich odkup za jeden z nejhorších, který jsem teď v poslední době viděl.
Ale všechno špatné je pro něco dobré. Přes to všechno co provedli je to stále tak obrovská hromada odstřelených akcií, že to jednoduše nelze ignorovat. Vždyť za 5 let utratili za odkupy 6 miliard. a za poslední 3 roky to bylo asi 4,5 miliardy. Vzhledem k tomu, že je nyní tržní kapitalizace kolem 3 miliardy, tak se zbylým vlastníkům docela solidně zvýšili podíly ve společnosti. A u toho chci být.

To není technická analýza

Byly doby, kdy jsem se technické analýze dost věnoval. Nyní se na tu téměř padesátku knih ležících v banánovkách práší kdesi v komoře. Od té doby co jsem začal podnikat si občas vzpomenu na ta studentská léta, kdy jsem myslel, že zbohatnu na forexu a přečetl jsem vše, co se dalo. Právě teď jak dopisuji řádek mám pitomý úsměv na tváři, jak naivní jsem byl. Čítával jsem příběhy o úspěšných  traderech, ale stále mi vrtalo hlavou, jak je možné, že jim stačí sledovat čárky pohybující se nahoru a dolu a hledat v nich zákonitosti, aniž by se věnovali nějaké podstatě. Aniž by za těmi čárkami viděli cokoliv víc .. např. samotnou firmu, komoditu, měnu a hledali odpovědi na to, proč se ty trhy chovají tak šíleně.
Ve své firmě jsem žádné takové věci nikdy nečekal. Ano, občas zkontroluji, jak se věci vyvíjí, kouknu na grafy a třeba si řeknu … no, nějak se nám ty zásoby tenčí, tak bych očekával více peněz v hotovosti. No a když je tam nenajdu, tak nejdu do grafu a neplním ho nesmyslnými indikátory, nehledám dvojitá dna, nesnažím se odhadnout, kdy se ten trend otočí. Ten výsledný graf je až výsledek, ale rozhodně to není příčina.
Tak co udělám, jdu zjišťovat, co se děje. Zjistím, že tento rok např. došlo k větším škodám než jindy a přemýšlím, zda se s tím dá příští rok něco udělat. Vím, že doplácím nějaké splátky a že je budu mít už příští rok z krku. Nebo mě trkne, že toho dodavatele, který skončil jsem měl nahradit nějakým jiným a to jsem neudělal. A dá se s tím něco udělat? Co když mi padají marže, čím to je, když jsem nezlevňoval? Nešly by v příštím roce ušetřit nějaké peníze? Trpím tím jenom já a nebo je postižen celý sektor a proč se to stalo?
Promiňte, ale já nevěřím, že tohle se dozvím z grafu. A rozhodně si přeci někdo nemůže myslet, že když vidí nějakou delší rezistenci, graf mu vykreslil dvojité dno, že aniž by management cokoliv ve firmě změnil k lepšímu, tak se najednou jak mávnutím proutku vše otočí a ceny poletí do nebe? Proč?



Podívejte se třeba na BBBY. Techničtí šílenci by se koukli na graf a řekli by. No to je přeci jasné, podívejte, jak se to odrazilo od dvaceti dolarů. To je přeci jasná psychologická hranice! Teď to ještě potvrdí tříměsíční rezistence a pak nám mírný pohyb nahoru potvrdí dvojité dno.
Mě se tohle uvažování zdá tak šílené. To už by mohli rovnou vytvořit něčí graf fyzického zdraví a říci takovému člověku, že zrovna došlo k protnutí 40ti týdenního klouzavého průměru a proto to s ním půjde v následujících letech z kopce. Představte si, že by tu byli doktoři, kteří dělají klasickou medicínu a pak by tu byli ti, co dělají technickou medicínu. Kteří by na základě anamnézy vyvozovali diagnózu. Brrrr. Já bych se svěřil do rukou té první skupině.

Pravda ovšem je, že když se takových šílenců najde dostatečně velké množství, tak jsou schopni cenu ovlivnit i na základně naprosto iracionálního výkladu. Ale koukněme se na ten graf ještě jednou. Skutečně by to mohl být dobrý čas k nákupu – možná. Možná se mi líbí i ta představa, že teď před stejným grafem sedí celá armáda šamanů, kteří mění časové rámce tak dlouho, dokud se jim nezjeví obrázek, který chtějí vidět. Jiní třeba čtou různá brokerská doporučení, které beztak vychází pade na pade. Ale kdyby se náhodou taková doporučení v tuto chvíli shodla, nezlobil bych se.
Jinak v tom nevidím s rokem 2008 nějakou zvláštní souvislost. V tom, kde teď cena akcie je vidím jednoduše pokles z HI o 75%. Vidím v tom příležitost, kdy kupuji akcie oproti roku 2013 za pouhou čtvrtinovou cenu a za ty peníze díky masivním zpětným odkupům získávám mnohem větší podíl, než bych získal právě roku 2013.
A že se začaly vyplácet dividendy? To jen vítám, to je pro mne malá domů. Větší podíl, větší dividendy. A jestli je pravda to, co dlouhodobě sto let dozadu doposud vycházelo, že si ve výsledku dividendové akcie vedou lépe, než ty dividenodové … dobrá zpráva.

PE=5

A to jsem tento měsíc v minulém článku psal o tom, že tento rok není do čeho investovat. Netrvalo dlouho a prásk ho. Není lepší výchozí situace, než kupovat akcii s počáteční mírou zhodnocení 20%, neboli nakupovat za pětinásobek ročního zisku. Já už si ani nepamatuji, kdy jsem za takové násobky něco kupoval.
Co je však velmi příjemné, že se nyní prodává za účetní hodnotu.
Když už jsem u poměrových ukazatelů, tak já sice raději koukám na hodnotu PE, ale někteří investoři dávají přednost sledování ukazatele P/S, jelikož akciové tituly s tímto nízkým ukazatelem často překonávají tituly s nízkým ukazatelem P/E. U této akce je hodnota 0,25, což znamená, že si každý 1 dolar tržeb kupujeme za 0,25 dolaru. Jako podhodnocené akcie se považují ty, u nichž hodnota klesne pod 2.
Já však sleduji raději ukazatele, které nejsou veřejně dostupné a které si člověk musí spočítat. Jako např. měsíční zisk na jednoho zaměstnance. Dá se k tomu jednoduše dojít, je to snadno představitelné a dá se z toho ledacos odvodit.
Mnoho takových ukazatelů, které nejsou všude publikované, se dají najít v knize „Finanční analýza“ od Adriany Knápkové, Drahomíry Pavelkové a Pavla Štekera (já ji kupoval normálně na Alze). Též může být kniha inspirací k tomu, aby si člověk vymyslel vlastní poměrové ukazatele, které by mu mohly pro jeho účely posloužit mnohem lépe.
K čemu mi je dobrý ukazatel, který jsem zmiňoval? Tak nejprve se přenesu zpět do vlastního skladu. Já třeba platím skladníkovi docela normální peníze. Na to že se jedná jen o malinkou firmičku, tak jsou to peníze nadprůměrné. Mám nějaké zprávy z podobných eshopů, jak jsou tito lidé placeni tam a bývá to skutečně bída. Proč tomu tak je? Má to co dělat s produktivitou práce. Firma je až na pár věcí co se ještě nepodařily dotáhnout do konce docela dobře zautomatizovaná.
Dále, neděláme malé objednávky. Ne že bychom jimi pohrdali, ale my to jednoduše neumíme. I přesto, že je práce hodně zautomatizovaná, jsem doposud nedokázal přijít na způsob, jak poslat balíček o 10ti položkách v celkové ceně 400Kč a s dopravou zdarma, jak to dělá naše konkurence. A protože to neumíme, tak se do toho za každou cenu nehrnu. To víte že mluvím s partnery a konkurencí o tom, jak se s internetovým biz. všichni pereme a co nás nejvíce trápí a to víte, že je to většinou nízká marže, nízká průměrná objednávka a doprava zdarma. Všichni se snažíme, aby naše firmy přežily, ale ten tlak je enormní. No a jak si o tom povídáme, tak také vím, že ostatní zvládají stejné množství zakázek s 2-3x větším počtem lidí které mnohem hůře platí a také vím, že mají nejméně o polovinu průměrnou objednávku. Na druhou stranu mívají ale klidně 5-10x vyšší obraty.
A teď k tomu mému oblíbenému ukazateli, do kterého se tohle všechno promítne. Když pak vezmeme roční zisk a podělíme ho počtem hlav, který jej vytvořil, podělíme jej dvanácti, vyjde nám číslo, které nám toho dost řekne. (já si ho přepočítávám z dolarů na koruny). Každá firma je jiná, ale třeba v obchodě tvoří lidi velkou část nákladů a navíc bez lidí to nejde. To všechno co jsem psal se do tohoto čísla promítne a promítne se do něj ještě spoustu jiných věcí. Podstatné je, že z něho lze jednoduše odvodit, zda se jede „na krev“ i v době konjunktury a nebo zda je tam nějaký finanční polštář pro případ, že přijde krize. Dá se třeba dopočítat, co bude následovat, když firmě klesnou příjmy např. o polovinu a náklady se nesníží, zda bude potřeba sahat i na platy lidí, nebo dokonce propouštět. A pokud k tomu dojde, může menší počet lidí nějak zásadně ovlivnit výkonnost firmy další období?
Zajímavé je porovnání tohoto ukazatele v rámci jednoho odvětví. Ty rozdíly extrémní, někdy je to až o řád. Velmi dobře to vychází samozřejmě těm firmám, které své zboží distribuují mimo jiné pomocí franšízingu, které prodávají s vyššími maržemi a vyššími objemy, které prodávají licence. Dobře si vedou např. takové firmy, které nemusí stále něco vyvíjet, vylepšovat, obnovovat. Náklady na to jim budou určitě někde chybět.
Vysoké obraty za každou cenu? Čert je vem!
BBBY, v rychlosti jsem to hodil do kalkulačky a pokud výsledek porovnám s dříve kupovanými akciemi, není to žádná bomba, vychází to pod 17 tis měsíčně na hlavu, což by bylo asi v pohodě pro českou firmu, ovšem zde je to na hraně. A to jsem počítal jen se zaměstnanci na plný úvazek.



Na hraně

Takže máme tu zisk na hlavu na hraně, zadlužení firmy na hraně, výše marže také na hraně. Je to jedna z riskantnějších investic, ale nějaký potenciál tam v horizontu 5-10let vidím, tak snad to nedopadne špatně. A vzhledem k tomu, že tento rok těch příležitostí skutečně bylo poskrovnu, mohu si jednou dovolit vyhodit z kopýtka.
Na druhou stranu na těch akciích sedí docela dost institucionálních vlastníků a nějací insideři, takže předpokládám, že tam snad nedojde k nějakým šíleným výprodejům, jako kdyby byli držiteli papírů malí investoři.


Jak bude reklama vypadat?
-
Zde může být vaše reklama navždy jen za 299 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

3 názory na “Prodávám WMT s +150% zisku -> kupuji si BBBY jako dárek k Vánocům

  1. Nejsem analytik, ale nemůže to být předzvěst privatizace managementem? Nízká produktivita, možná i záměrně vyvolaná, za účelem nižší kupní ceny. Po privatizaci následuje brutální reorganizace a skokově navýšená produktivita. Anebo je druhá varianta, že ta firma už jede jen setrvačností a je v posledním tažení, ale to by tam nebyly ty masivní odkupy.

    1. Pokud by to bylo záměrné a plánované, stejně nechápu, proč by byly odkupy prováděny na maximech. Ne, prostě to nepochopím.

  2. Ha 🙂

    Jsem rád. Vypadá to, že i já tam něco pošlu. Nakonec nějaké drobáky zchrastím.

    Jen váhám, jestli rovnou poslat vše tam nebo počkat, kdyby se ještě něco ukázalo.

    Ale donuťte se nesledovat to obden a mrknout dvakrát do roka. To nejde 🙂

Přidejte komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Souhlasím
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.